Berg en dal und Babunghol - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu Berg en dal und Babunghol - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu

Berg en dal und Babunghol

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

09 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve langenootjes..

Dinsdag avond zijn m’n zus Nathan aangekomen.. Was heel blij ze weer te zien.. We zijn die avond even naar ’t vat geweest om wat te eten.

Voor vrijdag hadden we berg en dal geboekt. Het was nog niet zeker dat het door zou gaan want we waren maar met zijn 3en. Maar de mensen van zaterdag konden ook op vrijdag dus het ko toch doorgaan. We waren dus met zij 3en plus een grappige Surinaamse man en een Nederlandse vrouw.
Na een reis in van ±2 uur een busje met airco die niet aanstond :s kwamen we aan op berg en dal. We begonnen met het hyken. Onze gids was Hans. Dit vonden we erg grappig aangezien het een beetje een indiaanse man was. Hij heeft veel verteld over de berg, de berg is de vorm van een gordeldier. We hebben de berg beklommen, maar de man en vrouw vonden dat een beetje zwaar. Die man zei heel de tijd, klimmen is niet mijn sterkste punt.
Hans vertelde dat hij had ontdekt de berg eigenlijk 1 grote begraafplaats. Toen hij de berg ging bekijken, zag hij dat het overal kuiltjes/ greppels had en dat bij elke kuil een stokje stond. Het was een slavenkerkhof… Hij heeft ook 3 enorme grafstenen gevonden van 3 belangrijke mensen van berg en dal.
Nadat we bij een heel mooi uitzicht waren aangekomen, zijn we weer teruggelopen en kregen we wat te eten.

Het tweede onderdeel dat we hebben gedaan was canopy, oftewel met een kabelbaan door de jungle vliegen. De man en vrouw gingen niet mee dus we waren met zijn drieën en 2 gidsen. We kregen een hele stellage om ons heen, een helm en 2 verschillende soorten handschoenen. We gingen even naar de oefenkabel. Je moest de speciale handschoen op de kabel leggen, en als je wilt remmen moet je je aan die arm optrekken. Dus na 1 keer de oefenkabel te hebbe gedaan, liepen we de jungle in.. En ja hoor het eerste platform stond daar dan. De eerste keer vond ik het wel eng maar het ging heel goed en was nog maar een klein stukje.. En daarna vond ik het eignelijk heel vet te vinden, was zo gaaf om keihard tussen de bomen door te vliegen!! De hoogste was over de Suriname rivier, die ging ook het hardst.. Echt super gaaf om te doen.

Het laatste onderdeel was kayakken. Er waren 2 2-persoons kayakken en 5 eenpersoons. Eerst wilden de man e de vrouw samen in 1 kayak maar uiteindelijk zijn ze allebei met gids gegaan. Dit was maar goed ook, want de man snapte er niks van en de vrouw liet de kayak nog al schommelen (tot bijna omslaan). We kwamen bij een kreekje waar we in zouden gaan. Toen we dat deden zagen we meteen een enorme slang. IK schrok me rot en wilden er gelijk weer uit. Maar hij bleek dood te zijn.. De gids vond dat heel erg, maar ik had het tegenovergestelde:P. Het was een anaconda, het was een kleinte volgnes de gids :S was ik het niet mee eens ;) maar goed ik vroeg “zitten er meer?” Dus de gids, “ja”. Dus ik weer, “wat doen ze dan?” “Het zijn wurgslangen..” Dus toen was mijn vraag: “kunnen ze in mijn bootje komen?” “Ja hoor, dat kan, alleen doen ze dat niet gauw..” ??? niet gauw??? Dus ze doen het wel :o je begreep natuurlijk we dat ik me toe heerlijk heb vermaakt in dat kreekje in me bootje..
Toen we terug gingen kayakken kregen we een heerlijke tropische bui over ons heen.. Zeiknat aangekomen bij ons hutje, hebben we snel droge kleren aangedaan en zij terug gereden naar de stad.

Het was echt een heel leuke dag, heb er echt van genoten!!

Zaterdag had ik opname voor een radio programma “beter weten is beter eten”. Een programma dat Mariska (mij dietist) en 2 andere diëtisten doen. Ze nodigen altijd een gast uit, en dit keer vroeg Mariska mij, omdat ik alle botersoorten had vergeleken en dit als onderwerp wilde doen. Dus na enige voorbereidingen kwam ik bij het ABC gebouw. Vond het wel eng in het begin om te doen, maar na een tijdje ging het best goed. Gelukkig is er veel aan gemonteerd. Het is wel naar om jezelf terug te horen kan ik je zeggen;).

Daarna gingen we met wat mensen van het huis en Barth en Nate naar babunghol. Dit is een soort natuurressort met allemaal hutjes waar je je hangmat kon ophangen of met gewone huisjes. Het was aan de Suriname rivier. Het was erg mooi. We hebben onze hangmat opgehangen en toen zijn we gaan zwemmen. ’s Avonds hadden we een kampvuur waar we knakworstjes hebben opgewarmd.. En ’s avonds nog lekker liedjes hebben gezongen..

Boven de hangmat van Barthe zat in het dak een nestje met muizen. Dus heel de nacht hebben we die gehoord.. Maar wat nog erger was, toen we de volgende dag wakker werden, bleek dat ze alles onder hadden gepoept. Barthe had haar klamboe weg gehaald en even later lagen er allemaal muizenkeuteltjes op haar hahaha wat ik erg grappig vond. Zij vond het alleen wat minder.. wat te begrijpen was. We hebben daar nog heel de dag gechillt en zijn rond 17 uur weer naar huis gereden over de bauxiet weg.. Onderweg zagen we een heel schattig puppietje die we bijna aan reden. Dus Diego eruit om hem te vangen.. en dat is gelukt. Hij zat helemaal onder de luizen, en was super bang. We hebben hem mozart genoemd (we wonen op de mozartstraat vandaar). Hij wilde niks eten en drinken. Dus hebben we hem de volgende dag naar een heel goed asiel gebracht waar hij alle vaccinaties krijgt en ontwormingskuur en ontvlooiing nog wat:P

Nou lieve luitjes, dit waren mijn belevenissen van deze keer weer.

Liefs, Lenneke

  • 10 December 2008 - 07:39

    Mam:

    Jeetje lieve Len, wat een avonturen weer! En ik denk dat pap en ik nog een keer naar Suriname moeten om al die leuke excursies te maken. Geniet en geef Barthe en Nathan een dikke pakkerd van ons. Kus, mam

  • 10 December 2008 - 10:14

    Marije:

    Heey len,

    Wat een toffe avonturen allemaal! lees elke keer smachtend je verhalen.
    Wat grappig trouwens dat je in de mozartstraat woont :P dus eigenlijk zijn we buren ;).
    Nou meid geniet ervan! XXX

  • 10 December 2008 - 13:54

    Am:

    Weer genoten van je verhaal! Hier is het een en al kerstsfeer overal lichtjes en je hoeft de radio maar aan te zetten of ze draaien een kerstliedjes haha hopelijk gaat het goed bij u maar zo te lezen wel!
    Dikke pakkerd

  • 10 December 2008 - 15:02

    Nicky:

    Lennie! Die slang, even serieus! Haha ik heb je gewaarschuwd. Ze schijnen mensen heel lekker te vinden;). Cool verhaal!

    Knuffel + liefs!

  • 10 December 2008 - 17:54

    Renske:

    nice verhaal en foto's weer! wel een gek idee hoor dat allebei me zusjes nu helemaal daar zitten!
    geniet ervan met zn 3tjes en hoop snel weer nieuwe avonturen te lezen!

    Liefs & KUS

  • 12 December 2008 - 13:19

    Oma:

    hallo Lenneke wat maken jullie allemaal mee.Je gebruikt je tijd wel goed,
    je beleefd in een paar maanden meer dan normaal in een jaar.Neem het maar waar hoor.Veel plezier .Groetjes
    en liefs
    oma.

  • 21 December 2008 - 21:40

    Simone:

    Hoi Lenneke,
    Door de verhalen die je schrijft wordt wel duidelijk dat je het daar super hebt! Geniet er nog even van he?! Fijne feestdagen!(misschien een beetje dubbel zonder familie maar in ieder geval wel in een mooi land) Groetjes, Ad Simone Naomi en Isis

  • 23 December 2008 - 16:29

    Angelique:

    Hoi Lenneke,

    Nog precies vier weken en dan kun je volgens mij terugkijken op een hele leuke tijd. Voor nu prettige Kerstdagen, maak er iets gezelligs van!!
    Liefs Rien en Angelique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

laatste weekjes

04 Januari 2009

De week van oud op nieuw..

28 December 2008

Kersemus

23 December 2008

Isadou

09 December 2008

Berg en dal und Babunghol
Lenneke

Actief sinds 29 Aug. 2008
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 20791

Voorgaande reizen:

25 September 2008 - 20 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: