Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu Isadou - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu

Isadou

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

23 December 2008 | Suriname, Paramaribo

Dit weekend zijn we naar isadou geweest. Isadou is een klein eilandje in de Suriname rivier. Het is 5 uur rijden over de bauxiet en nog ongeveer een uurtje met de boot. Op de heenweg ging natuurlijk een band lek, ik zou sterven als het niet waar is. Dus wij allemaal de bus uit, en tussenh alle ongedierte gestaan zoals kikkers, muggen, salamanders en natuurlijk slangen. Heerlijk. Na een half uur in de brandende zon hebben staan wachten ging de reis weer hobbelend verder. Onderweg hebben Ielse en ik genoten van de lion king, dit gaf echt een heerlijk jungleachtig gevoel!

Toen we eindelijk het einde van de bauxiet weg hadden bereikt, zijn we in een korjaal verder gegaan. Het was echt zo onwijs mooi op het bootje, overal liggen rotsen, staan vrouwen te wassen en spelen kindertjes in water. Echt heel leuk gezicht.
We kwamen rond 4 uur aan op isadou. We kregen een 8 persoonshutje, was heel knus:p. We hebben nog even gezwommen in de stroomversnelling, de stroming was erg sterk dus het was meer je staande houden. Ik was heel bang dat ik weg zou spoelen. Maar dat is gelukkig niet gebeurd.
We aten natuurlijk Rijst… kip… en kousenband..

’s Avonds had onze gids een kaaiman gevangen, met zijn Nokia oplader:p, dus iedereen poseren met het beestje voor de foto, ik niet hoor, veels te eng;).
Daarna gingen we een kampvuur maken om piranha’s op te bakken.. Ik ben toen naar bed gegaan want had erg last van m’n buik.

De volgende morgen zijn we naar Jaw Jaw gegaan, een dorpje waar ze voornamelijk sranan tongo praten. Maar er spreken er ook een paar Nederlands. Hier hebben we wat rondgewandeld. Ielse en Esther hebben nog een hele mooie tattoo laten zetten, namelijk van cashewnoot olie. Dat brand in de huid en blijft ongeveer 2 maanden zitten, eerst word het een soort blaar en daarna een witte stip. Ik heb ook ontdekt waarom cashewnoten zo duur zijn, er groeit namelijk 1 nootje in een enorme vrucht. Dus 1 handje cashewnootjes groeit aan ongeveer 1 boom, dat betekent dus een heleboel bomen voor 1 bakje..
Toen we terug kwamen op isadou hebben we nog even lekker gechilld in de stroomversnelling, net een jacuzzi. Was echt heerlijk, kom je echt van bij;).

Rond 6 uur vertrokken we voor een tocht door de jungle. In het begin was alles nog licht maar na een kwartier begon het toch echt donker te worden. Dit was wel spannend, liepen we daar met zijn allen gewapend met een zaklamp. Vond het in het begin wel eng maar begon het steeds leuker te vinden. Er waren hele grappige kevertjes, met lichtgevende groene oogjes. Verder hadden we weer een kaaiman gevonden. Dit keer ving de gids hem met een liaan.
Na deze spannende tocht gingen we eten, jawel Rijst… kip.. en paksoi.

De volgende ochtend zijn we naar de kerk geweest in Jaw jaw, beetje jammer dat het in het sranan tongo was. We verstonden er niks van, dus dit was wel jammer. Ook was ons verteld dat het erg opzwepend was, dit was helaas ook niet zo. Verder zaten er maar 2 volwassenen in de kerk, en verder alleen maar kinderen. De kinderen zijn hier precies hetzelfde als in Nederland dus je bergrijpt wel dat die niet heel goed stil konden blijven zitten. Toen het afgelopen was, en de dominee nog aan het praten was, was de dominee al naar de uitgang aan het lopen, ze dacht zo dit zit er op waarschijnlijk..Maar was wel leuk om een keer mee te maken.

De rest van de dag hebben we niet veel gedaan we zouden om half 1 vertrekken. Maar het bootje dat ons zou ophalen was op een rots geknald en door midden gebroken (heel fijn idee trouwens). Dus moesten we wachten op een andere boot. Uiteindelijk vertrokken we rond 3 uur pas. En vertrokken pas rond half 5 met de bus, wat betekende dat we pas om 11 uur thuis waren. Het leuke van de reis was dat mijn buik nog steeds pijn deed en dat dus elke hobbel in de weg een heerlijk gevoel gaf in m’n buik.. Maar verder was het een goede rit, geen lekke banden, geen enge beesten.

Maandag avong zijn we naar Dj Jean geweest. Was erg leuk, het is soms echt even lekker om weer wat andere muziek te horen tijdens het uitgaan.. We stonden helemaal vooraan. Het is zo gek, je kan namelijk gewoon het podium op, heel anders dan in Nederland, waar allemaal bewaking omheen staat.
Met kerst gaan we lekker koken met zijn allen, ik ga een taart maken.
Nou lieve mensen, hele fijne feestdagen allemaal! oftewel:
Switi kresneti nanga wan bun nyu jari!

Tot over 4 weekjes alweer..

Kus en bigi brasa!!
Lenneke

• 23 December 2008 - 17:25

Amber:

Weer heerlijk verhaal, tot over 4 weken!!!!!! :D

• 23 December 2008 - 19:25

Pap En Mam:

He lief kind,
    Wat een avonturen weer. Is je buik al weer een beetje beter? Nu heerlijk genieten van 2 feestweken. Heel fijne kerstdagen.
    Dikke kussen, pap en mam

• 24 December 2008 - 08:12

Barthe:

Lenneke leenheer!
    mooi verhaal weer en leuke foto's! Ik wist helemaal niet dat jij al naar Isadou was geweest joh! Mooi he,daar..Het is dus normaal dat het vervoer daar beroerd gaat haha! En wij maar denken dat wij net die pech hadden!
    Nou lennie geniet van de feestdagen daar, maar dat gaat denk ik wel lukken!
    Kus!

• 31 Juli 2015 - 23:33