Suikerfeest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu Suikerfeest - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu

Suikerfeest

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

03 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve vrienden en familie,

woensdag was het hier nationale feestdag. De javanen vierden suikerfeest. Kenneth (onze beveiliger, klusjesman en huisbaas en nog veel meer..) vroeg of we mee wilden naar een neef van hem om dit te vieren. Nou dat wilden we wel.. dit betekend veel eten dus dat zagen we wel zitten.

Toen we daar aankwamen (het was in domburg) werden we met open armen ontvangen. Het is echt ongelofelijk hoe gastvrij die mensen zijn. Ze gingen gelijk allemaal koekjes op tafel zetten. En toen die eenmaal stonden kregen we saoto soep. En zijn neef kwam opeens met champagne aanlopen, "lusten jullie dit".. Daarna kwam er nog een fles bacardi citrus op tafel staan. De soep was op en we kregen gelijk weer een bord vol bami in ons handen.. Het was erg lekker.

Op een gegeven moment zijn we naar de nicht van Kenneth gegaan, die woonde een huis verderop. Zij had net een nieuw huis en er was open huis. Ze vroeg of we og wat wilden eten, maar we zaten eigenlijk al vol dus we bedankten. Toch zetten ze allemaal hapjes voor ons neer, en het was nieuw voor ons, dus wilden we toch wel proberen. Javaans eten is echt heerlijk!!

Gister zijn we naar het lichtjes feest in lelydorp geweest. Dit is een vervolg op suikerfeest en overal zijn alle huizen, hekken en tuinen versiert met lichtjes en kaarsjes. Heel mooi om te zien. Nu gingen we naar een neef van de vriend van Kenneth (volgen jullie het nog). Ook hier kregen we soatosoep. Het was ook deze keer weer heerlijk.

We reden verder naar andere familie van die vriend en hier stond heel de keuken vol met hapjes. Casavetaart (heeeeerlijk), soort kipnuggets en worstenbroodjes (ik ben alle javaanse namen helaas vergeten). Verder waren er allemaal rijstgerechten en bami en nog veel meer. Ook dit eten beviel me goed.

We zijn nog een stukje gaan rijden door de straat met de lichtjes. Het is echt leuk om te zien dat iedereen zo op straat bezig is met zijn vrienden en familie. Iedereen staat langs de straat feest te vieren. Hier is de auto erg belangrijk voor je status dus iedereen staat langs de straat te hangen tegen zijn auto's en keihard muziek af te spelen en te pimpen.
Ook rijden ze allemaal op brommertjes met hun meisje achterop. Heel leuk om te zien allemaal.

Vanavond gaan we lekker kaas en chocolade fonduen. Heb er zin in..

Heel veel liefs en dikke kus
Lenneke

• 04 Oktober 2008 - 11:35

Jolanda:

Hmmm dit klinkt allemaal lekker!
    Je zou wel tonnetje rond worden met al dat eten.
    Leuk om dat suikerfeest daar mee te maken!!!
    Kijk weer uit naar je volgende bericht.
    Groetjes

• 04 Oktober 2008 - 15:54

Jolita:

Hoi Lenneke,
    Wat een leuke verhalen en belevenissen. Het eten is wel heel belangrijk, pas je nog in je broeken.geniet er maar lekker van en neem wat van die recepten mee naar huis.Maandag aan de slag hoorde ik van Cornel. Ook weer spannend.Al die hollandse plaatsnamen is wel leuk. Krijg je niet zo'n heimwee. Nou Len we kijken uit naar je berichtjes hoor. Groetjes van The Greenfields uit en koud en herfstachtig kikkerlandje.

• 04 Oktober 2008 - 18:06

Marlous:

haha vreetzak!!! Jij zit toch ook overal te kanen he... Jij mag nu helemaal wel baantjes gaan zwemmen! ;)

Kus

• 04 Oktober 2008 - 19:12

Mama:

He Len, Wat waanzinig leuk dat je al die feesten mee kan maken!! Geniet er maar lekker van. We zijn benieuwd hoe het je volgende week op je stage zal vergaan.
    Dikke kus

• 05 Oktober 2008 - 09:47

Mario:

Ik ben blij dat alles goed gaat, volg je op de voet. we missen je nou al heel erg (in de etos). kijk uit met eten, want quintes (rayman is laat) heeft maar 1 week stage gelopen in Suriname. kijk wat er van gekomen is.

groetjes en kusjes,
    mario, miranda, sisley, kelly
    en een poot van Gabber

• 05 Oktober 2008 - 16:43

Angelique Leenheer:

Ha die Len, zo te horen is het genieten. Kijk maar uit dat je straks zelf niet op dieet moet met al die lekkere hapjes. Morgen veel succes, dikke kus!

• 06 Oktober 2008 - 19:50

Barthe:

hee schwess!
    volgens mij heb jij het wel naar je zin he :) je zit alleen maar te feesten! xx

• 07 Oktober 2008 - 07:48

Simone Onnink:

Het klinkt allemaal goed en vooral lekker!! Het zou mijn landje ook wel zijn, geloof ik. Ben benieuwd hoe je eerste stagedagen zijn geweest. Succes ermee! Groetjes.

• 07 Oktober 2008 - 20:06

Marjan (nap):

Hoi Lenneke,
    Eindelijk je site gevonden. Ruud heeft me geholpen. Hij is even komen buurten vanavond. Hij heeft cursus in Zutphen. Mooi avontuur hoor. Hoop dat je werkdagen ook leuk en leerzaam zijn. We zullen je volgen. Veel plezier gewenst.

• 07 Januari 2014 - 10:18

Piet-jan Hendrik:

saaaaaaaai!!!! boeeee

• 07 Januari 2014 - 10:20

Vader V An Piet-jan Hendrik:

sorry mijn zoon zit weer de site te fucken sorry noobs