Dolfijnentour en chinezen emigratie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu Dolfijnentour en chinezen emigratie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lenneke Leenheer - WaarBenJij.nu

Dolfijnentour en chinezen emigratie

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lenneke

22 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Lieve landgenoten..

Deze week heb ik voor mijn stage verschillende supermarkten, markten, slagers en bakkerijen bezocht. Ik moest hier kijken wat er werd aangeboden, zodat ik begrijp waar de patiënten het hebben. En zodat ik kan adviseren waar ze bepaalde producten kan verkopen.

Zondag ben ik op dolfijnentour geweest. Dit was echt super!! In de ochtend gingen we de dolfijnen spotten. Ik heb denk ik wel een stuk of 70 dolfijnen gezien. In het begin waren ze ver weg, omdat er nog andere boten waren. Maar toen die boten weg waren, was onze boot als enigste boot over. De gids had 2 soorten fluitjes waarmee hij ze kon lokken. Toen kwamen ze echt heel dichtbij, ze sprongen voor de boot langs, of doken opeens naast je op. Dat was soms wel even schrikken want je ziet ze niet aankomen.
Het was dus ook wel moeilijk om ze te fotograferen, maar mijn camera was al heel snel leeg. Dus heb foto’s gehad van een meisje die hele goed kan fotograferen en die zijn heel mooi geworden!!

Die dag zijn we nog naar rust en werk geweest, de plantage waar ik al eerder was geweest. Dit keer vertelde de gids weer andere dingen. Bijvoorbeeld over de begraafplaats. Als Javanen worden begraven, krijgen ze een naambordje en een paraplu. Als de persoon dan 1000 dagen is begraven, krijgt hij een huisje op zijn graf en word er een feest gegeven. Ik vond het al heel vreemd, want ik had al eerder paraplus op een begraafplaats zien staan, maar nu weet ik dus waarom dat is..

Hierna hebben we op een andere plantage wat gegeten, er was nasi, bami en witte rijst. Verder was er nog bakabana (gebakken banaan), kool, komkommer, kip, en nog verschillende soorten sausjes. (weer eten, maar dat hoort er nou eenmaal bij hier;)). Na het eten zijn we nog naar een drogerij van de talapia vis geweest, waar een heerlijke geur vanaf kwam;).

Toen zijn we weer op de boot gestapt en naar Nieuw-Amsterdam gevaren. Hier is een oorlogsmuseum. Dit was wel leuk om te zien. Hier was de eerste gevangenis van Suriname gebouwd. En ook gelijk de beruchtste, er zijn hier isoleercellen waar je minimaal 7 dagen zat als je je had misdragen in de gezamenlijke cellen (waar je met zijn 15en in zit).

Maandag was het een nationale feestdag omdat de Chinezen 155 jaar in Suriname zijn. Het feest begon om een uur of 1. rond deze tijd kwam er een brazz band, dezelfde als op het parbobier feest!!. Ook deze keer was het super om te zien. Nadat deze waren uitgespeeld, was er een songfestival. Het was de finale, en de kinderen die over waren, konden echt owijs goed zingen, echt ongelofelijk. Ik kreeg er gewoon kippenvel van, dat zegt toch wel iets…
Rond een uur of 2/ half 3 was het nog even salsa muziek. Het was zo warm in de brandende zon dat we nog even een rondje hebben gelopen langs de kraampjes en dan zouden we een taxi pakken. We ontdekten een kraampje met sieraden. Daar heb ik oorbellen en een armbandje gekocht, voor maar 11 SRD, nog geen 3 euro.. Deze vrouw geeft ook workshops sieraden maken en dat gaan we binnenkort dan ook doen.

’s Avonds had ik mijn eerste salsales. We moesten wat eerder komen om ons in te schrijven, dus dat deden we dan ook. Nadat we ons hadden geschreven, kwam er nog niemand meer, dus wij dachten dat wordt privéles. Maar op het laatste moment kwamen er toch nog 4 dames binnenlopen. We begonnen met een warming-up. Daarna leerden we de basispasjes. Ik had er in het begin nog best veel moeite mee, maar toen de muziek aanging, ging het al veel beter. Op het einde gingen we met partner dansen. Dit was toch een stuk moeilijker, je moet je echt laten leiden en voelen (in je armen) waar je heen moet. De man duwt je zeg maar de richting op waar hij je wilt hebben. Was wel moeilijker, maar op een gegeven moment had ik het door.. Het is toch wel even wennen om je te laten leiden:p. Woensdag is de volgende les, heb er nu al zin in.

Na de les zijn we gelijk weer terug gegaan naar het onafhankelijkheidsplein. Het feest was gewoon doorgegaan. Rond 6 uur begon de cultuurshow. Hiervan konden we het einde nog zien. Ze hadden allemaal mooie klederdracht aan. Heel leuk om te zien. Daarna waren er nog de leeuwendans, en versschillende chinezen dansen. Het feest werd gesloten met 155 meter aan vuurwerk. 155 meter aan miljoenklappers en siervuurwerk. Het was heel leuk om mee te maken!!

Dikke knuffel en veel liefs,
Lenneke

P.s. mijn hangmatten dief is opgepakt, helaas is mijn hangmat niet terug gevonden, wan tik niet heel erg vind, aangezien ik niet weet of ik hem dan nog terug zou willen.




  • 22 Oktober 2008 - 10:43

    Ac:

    heeey feestbeest!
    volgéns mij doe je niets anders! het ziet er wel prachtig uit zeg! ben jaloers
    geniet ervan en tot snel!
    xoxo

  • 22 Oktober 2008 - 14:17

    Mam:

    He Len, Ik wil NU naar je toe. Nog een paar nachtjes slapen en dan kun je ons al dat moois daar laten zien en al dat lekkers laten proeven! Dikke kus,
    mam

  • 22 Oktober 2008 - 15:14

    Renske:

    Wow wat een dolfijnen! Heel tof lennie! Volgens mij zit je precies in de goede periode daar, al die feestjes!
    Ben heel benieuwd naar je salsakunsten hihi

    KUS

  • 22 Oktober 2008 - 16:41

    Marlous:

    OOO Len! Ziet er weer mooi uit zeg! Woo, zou willen dat ik kon komen zeg... Ennnn als jij terug bent, kan jij mij mooi salsa leren dansen! :P

    Spreek je snel weer en veel plezier! Kus

  • 23 Oktober 2008 - 16:39

    Angelique:

    Lieve Lenneke, bedankt voor je leuke smsje! Volgens mij heb je het echt dol fijn daar, nu het is je van harte gegund, geniet ervan, liefs angelique

  • 26 Oktober 2008 - 11:33

    Opa En Oma Leenheer:

    hartelijke groeten van opa en oma. we hopen dat je weer snel naar ons zal komen, maar dat zal je zelf nog niet willen. groetjes van opa en oma

  • 27 Oktober 2008 - 10:13

    Am:

    Was weer leuk om te lezen! Foto's in een woord geweldig!
    XXX

  • 30 Oktober 2008 - 15:24

    Marjan (nap):

    Gaaf daar Lenneke. Wat een mooie avonturen beleef je. Behalve natuurlijk die diefstal, hè. Veel plezier en jij ook een dikke knuffel.

  • 31 Oktober 2008 - 10:23

    Kleys:

    Hoi Lenneke, jij wilt straks in Suriname blijven. Wat een heerlijk leven heb je daar. Dat wordt afzien als je weer terug bent. Geniet er voorlopig nog maar lekker van.
    Een dikke knuffel van ons allemaal.

    P.S. Wij hebben ook op Salsa dansles gezeten, dus op het eerst volgende feest mag je Ruud wel even van me "lenen".

  • 01 November 2008 - 21:51

    Oma:

    Hoi Len.
    Wat een leuke foto's.Het is
    daar wel genieten he.Ik
    vind het prachtig wat ik
    allemaal van je heb gezien.Jehebt gelijk dat je zo veelmogelijk gaat bekijken,je hebt nu de kans
    Doe je moeder en vader de groeten Pas goed op ze.

    Liefs oma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

laatste weekjes

04 Januari 2009

De week van oud op nieuw..

28 December 2008

Kersemus

23 December 2008

Isadou

09 December 2008

Berg en dal und Babunghol
Lenneke

Actief sinds 29 Aug. 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 20800

Voorgaande reizen:

25 September 2008 - 20 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: